Quetzaltenango (Xela), Guatemala

Xela`da bir mezuniyet töreni, herkes şıkır şıkır giyinmiş.

Xela`da bir mezuniyet töreni, herkes şıkır şıkır giyinmiş

Guatemala, 24 farklı dilin, yani kültürün olduğu Orta Amerika ülkesi. Yanardağlar gibi; dışarıdan yemyeşil görünse de içi alev alev kaynayan, yakın geçmişindeki iç savaşın izlerini yetişkinlerinin yüzlerinde, zor gülümsemelerinde okuyabileceğiniz bir ülke.

Kolomb öncesi Amerika’nın en büyük uygarlıklarına sahne olmuş bu topraklar, koloniyel dönemin ve sonrasındaki politik dengesizliklerin yaralarını sarmakta bugün hala çok zorlanıyor. Yakın tarihi iç savaş, askeri darbeler ve diktatörlüklerle geçmiş. 1930’lardan itibaren ABD destekli cunta diktatörlüklerin yönettiği ülkenin en verimli toprakları Amerikalı United Fruit company.’ye (UFC) verilmiş. Halkın isyanıyla 1944’te ilk defa demokratik seçimlerle başa geçen sol hükümetin yaptığı toprak reformları UFC işine gelmemiş, burada komünistler var diye CIA destekli harekatlarla demokratik olarak seçilen liderler indirilmiş yerlerine tekrar 1954’te kukla cunta hükümetleri dikilmiş. Muz üreten bir amerikan şirketin isteği üzerine komünizm alerjisi kabaran ABD yüzünden büyük bir hayal kırıklığına uğrayan halkla kukla hükümet arasında 1960’ta başlayan iç savaş 1996’ya kadar devam etmiş. İç savaş ABD-Sovyet arası soğuk savaşın başka bir cephesi olmuş aslında. Arkasında 200 bin ölü, 125 bin öksüz, 36 bin dul bıraktığı tahmin edilirken,1 milyon kişinin de göçmesiyle sonuçlanmış. Tabi zarar gören taraf maya halkından başkası olmamış. Bildiğiniz soy kırım yapılmış ancak o dönemin yöneticileri yargılansa da ceza almamışlar. Bill Clinton’in savaş sonrası ülkeyi ziyaret edip aslında burdaki savaşı desteklemekle yanlış yaptık demesi de kötü bir şaka olsa gerek. 96’dan itibaren yerli halkın yasal kazanımları olsa da bugün hala Orta Amerika`daki belki de en kötü eğitim ve sağlık sistemine sahipler. Guatemala’da sözde demokratik seçimlerle hükümet seçilse de yargıdan, orduya, hükümete hemen herşeyin bir kaç tane ailenin kontrolünde olduğu söyleniyor. Nüfusun %51’lik kısmı yerli maya iken saf avrupalı nüfusu %1’in altında oldugu, her 10 mayalıdan 7’sinin ise yoksulluk içinde yaşadığı tahmin ediliyor.

Parque Central

mahalle aralari

bir pazar günü şehirde bir koşu

çocuklar hep sırtta

hayat zor… çocuklar hep sırtta .

Guatemala’ya Meksika’dan otobüsle geçtik, ilk şehrimiz Quetzaltenango oldu. Şehrin ismi burada eskiden çok fazla görülen quetzal kuşundan geliyor, quetzal’in yeri anlamında, ama herkes kısaca Xela diyor,zaten bugün kuşlardan eser kalmamış.

1895`te tamamlanan Town Hall binasi, 1903`te deprem sonrasi tekrar insaa edilmis.

Xela’da 10 güne yakın kaldık, Meksika’da başladığımız ispanyolca kursuna burada devam ettik, hem daha çok ispanyolca konuşalım hem de kültürü biraz daha iyi anlayalım diye Ilker’le farklı ailelerin yanında kaldık. Homestay denilen şey yani. Benim ailem 4 kız çocuklu oldukça şenlikli bir aileydi.

Evin hanimi ve kizlari

Evin avlusunda oyun vakti

IMG_20141105_201118 IMG_20141105_195644
Günde 5 saat birebir ders alıyorduk, 224 quetzal/günlük, yani saati 6$’dan, homestay icin ise kisi basi 50 quetzal (7$) veriyorduk, 3 ogun yemek ve ozel oda icin, oldukça iyiydi. Eğer ispanyolca öğrenmek isterseniz skype üzerinden de ders alabilirsiniz bu arada! Okulumuz Celas Maya idi, ama burada onlarca okul var, onu soyleyeyim.

Sema ablaya Cafe Red`de

Okula kayıt olunca burada bir türk öğrenci daha olduğunu duyduk, çok sevindik. İşte Sema abla ile öyle tanıştık ve iki hafta boyunca beraber gezdik. Kendisi emekli bankacı, kopmuş gelmiş buralara tek başına ispanyolca öğrenmeye. Hayatı boyunca da her fırsatta gezmiş hafif çılgın gözü kara birisi, onunla muhabbet etmek harikaydı. Türkiye’ye dönünce görmeye sabırsızlandıgım bir kişi daha tanımış oldum !

mayalı hanımların giyimleri o kadar güzel ki

Xela yine koloniyel bir şehir, her koloniyel şehir gibi bir merkezi meydanı yani plazası var. Ve yine bu meydanda koloniciligin olmazsa olmazı, birinci silahı görkemli bir kilise.

Espiritu Santo Cathedral

Bu merkezde bir de güzel pasaj var, bana çiçek pasajını hatırlattı. Bir akşam buraya Sema ablayla içmeye gittik, güzel bir akdeniz restaurant’inda. Xela’da çok uzun süre kalan sevgili Anıl’ın notlarında okuyunca gitmemiz gerektiğini anlamıştım bu mekana. Ne garip taa Guatemala’da çiçek pasajı ortamını hissettim.

Enrique Passage kapisi

Enrique Passage disaridan

Enrique Passage ici

Şehrin pazarına gittik, oldukca renkliydi, her türlü şeyi bulmak mümkündü, renkli taytlar hayatıma bu şekilde girdi.

IMG_20141106_164935 IMG_20141106_164929 DSCF3734

ABD`nin kullanmadigi otobusler Orta Amerika`da tekrar hayat bulmus

Birgün de şehre yakın olan bir yanardağa gidelim dedik, Volkan Santiaguito. Sabahın 5’inde kursun organizasyonuyla 6 kişi yola çıktık, bir araba yolcuğu ve bir iki saatlik bir yürüyüşün ardından mirador denilen seyir yerine ulaştık. İki kere yoğun gaz patlamasına şahit olduk, gayet güzeldi.

Volkan Santiaguito

yurudugumuz yol

Buraya gelen başka bir grubun iki silahlı korumayla geldiğini görünce güvenlik olayını biraz abarttıklarını düşündüm. Malum Guatemala en güvenli ülkelerden biri değil ama yine de bizim başımıza hiçbirşey gelmediğinden sorun yaşamadık. Tabi o sırada bizim gruptan birisinin geçen hafta başka bir tur sırasında iki köyün ateşi arasında kaldıklarını duyunca şaşırdım ! Uyuşturucu yetiştirildiği için bazen tarla kavgası olabiliyormuş 🙂 Dediğim gibi Guatemala seyahat etmesi tehlikeli bir ülke değil ama güney doğu asya kadar güvenli de değil. Gecenin bir vakti merkezin dışında sokaklarda tek yürümek, sarhoş yürümek, yada elinde kameranı sallayarak yürümek bu tip şeylere dikkat. Bazı alkol satan marketlerin önünde yada otellerin önünde silahlı güvenlikle burada karşılaştık.

Kaldığım ailenin evinin bir avlusu vardı, çocuklar hep bu avlunun içinde oynuyor çok fazla dışarı çıkmıyorlardı

evler oldukca korumali

Birgün kaplıcaya gittik, Fuentes Georginas, pazar günü gitmemiz belki hataydı ama çok keyifliydi yine de. Bu arada harika bir yolu var manzaralar yıkılıyor, Guatemala yemyeşil.

Fuentes Georginas

Xela’dan San pedro de Atitlan’ a geçtik, aynı okulun burada da şubesi vardı, ispanyolcaya havanın daha sıcak olduğu ve dünyanın belki de en güzel gölünün kıyısındaki bu kasabada devam ettik.

Yeme içme

evden bir öğün

Genelde hep evde yedim dogrusu. 3 ogün yemek icin kisi basi 25 quetzal (3.5$) veriyorduk. Hic de fena sayilmaz hani!!!

Ama diger bir kac mekan:
Cafe RED, ders çıkışı ödev yapıp kahve içmek için keyifli bir yer.
El passage mediterraneo, çiçek pasajı ortamı.
Pollo Campero, tavukçu güzel ama biraz pahalı.

Konaklama

Dolabim!

Odam :)

Odam 🙂

Aile yanindaki konaklama icin ise kisi basi 25 quetzal (3.5$) veriyorduk.

Ulaşım
Buraya San Cristobal de las casas’dan (Meksika) minivanle geçtik, 25$.

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Quetzaltenango (Xela) içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.