Baliem Vadisi, Papua

Baliem vadisinde bir dağ köyü

Wamena’daki festivale gidip gelirken bu arada trekking için rehber arıyoruz, üç dört kişiyle görüşüyoruz fiyatlar bizim bütçenin çok üstünde, sonra havaalanında tanıştığımız Wandius uğruyor bizim otele ve ertesi gün büyük bir Çinli grubu olduğunu eğer istersek bizim de çaktırmadan ucundan onlarla yürüyebileceğimizi söylüyor. Sorarlarsa onların gruptan değiliz. 🙂 Kendi yemeğimizi ve eşyalarımızı taşıyacağız. Bizim derdimiz zaten kaybolmamak, fiyatta anlaşıyoruz. Bize bemoyla (dolmuş) yürüyüşün başlayış noktası Kurima köyüne gidebileceğimizi oradan da bir kaç saat içinde Kilise köyüne yürüyebileceğimizi söylüyor, Kilise köyünde buluşmak üzere vedalaşıyoruz.

wamena`da bir pazar alani

Ertesi gün şehrin pazarına gidiyoruz ama ne bemo var ne birşey. Diyorlarki bir pazar yeri daha var oraya gidin. Orada da sadece kuru bir kalabalıkla karşılaşıyoruz günlerden pazar olduğu için araç yok. Bir de herkes toplanıyor başımıza çember oluveriyor hemen 30 kişi. Turistiz farklıyız yapacak birşey yok 🙂 Wandius’i arıyoruz, bir yarım saat sonra bir araç geliyor bizi almaya, eşyaları taşıyan porterlar, ahçılar bir sürü insan aralarına sıkışıyoruz. Yolun bittiği daha doğrusu nehrin yolu yediği yere gelince iniyoruz.

nehrin yolu yediği yer

Çocuklardan birisini Wandius görevlendirmiş o bizimle yürüyor, Çinliler etrafta yok allahtan. Bu Çinli arkadaşlar festivalde bütün fotoğraflarımızı bombalayan fosforlu yağmurluklu ve gürültülü bir grup. Nehri biraz zor da olsa geçiyoruz ve vadinin bir ucundan tutturuyoruz, keyifli bir iki saatlik yürüyüş sonrası gece konaklayacağımiz Kilise köyüne geliyoruz.

köye ulaştık

Köyde tanıştığımız çocuklar bizi gezdiriyorlar tepelere çıkıp iniyoruz, ne kadar sade ne kadar doğallar.

yaşlı genç herkesin elinde sigara

Önce Alman bir kız sonra tantanacı Çinliler geliyor. Kız Almanya’dan aylar önce ayarlamış turu, binlerce dolar ödediği için çinlilerle aynı servise bindirildiğinden ve 2 saat onların kahvaltısını beklemekten şikayetçi. Biz susuyoruz yancı olduğumuzdan 🙂 1-DSCF1026

Bu fotoda görünen honai’ler duzenli olmalarından anlaşılacağı üzere içinde yer yatakları bulunan turist barınakları. Bunları diğer gruba ayırmışlar bize mutfağın yanında bir oda gösteriyorlar on numara, cibinliği bile olan bir yer yatağı. Çinlilerden daha şanslıyız 🙂 Alman kız ise bizim odada ayak ucumuzda yatmayı tercih ediyor, alman teknolojisi süper cibinlikli matını açıyor.

06-09-DSCF1044

köy meydanı

köy meydanı satılık eşyalar

Gece papualı arkadaşlarımızla sohbetle geçiyor ama daha çok onların şarkılarını dinliyoruz. Honailerin içinde ateş yakılıyor yemek pişiriliyor ama bacası yok onun yerine kapıyı açıyoruz içerisi sıcak oluyor bir de nasıl dumanlı, göz gözü görmüyor. Honailerin içi hep saman kaplı, hem yatak hem koltuk, üzerine örtü serince masa. Bir de kül tablosu kullanmıyorlar, öyle samanların arasına bırakıyorlar ellerinde değilken nasılsa alev almıyor işte. Çöp de çıkmıyor herşeyi ateş hallediyor.

22-08-DSCF1241

arkada honai`den dumanlar , önde ise sınıfın akıllı çocuklarından

honai içinde yemek pisiyor

Bu arada bizim taşıdığımız konservelere gerek kalmıyor, bol bol yemek pişmiş, öyle olunca biz de bizim ekibe veriyoruz yiyecekleri. Rahat bir uyku ve güzel bir kahvaltıdan sonra yollanıyoruz, köprülerden geçiyoruz heryer yemyeşil.

23-11-DSCF1290 11-16-DSCF1100

Yaşlı bir teyzeyle karşılaşıyoruz, parmaklarının pek çoğu birinci boğumdan sonra kesik. Yakın aileden bir kişi ölünce parmağın üst bölümünü kesiyorlar. Tabi çoğunlukla kadınların kesiliyormuş. 😦 Parmakların bütünlüğünün aile içindeki harmoniyi temsil ettiğini, bir kişi ölünce bozulan dengenin parmaklar kesilerek tekrar sağlandığına inanıyorlarmış. Eksik parmağa bakınca ölen kişiyi hatırlıyorlar, birşekilde onunla yaşamaya devam ediyorlarmış. Bir de ölen kişinin parmaklarından daha değerli olmadığını düşünmüyorlarmış. Bir de bu insanlar çiftçi, elleri çok değerli… Bebekleri bile kapsayan bu uygulama neyseki Endonezya hükümeti tarafından yasaklanmış, artık sadece yaşlı kişilerde görülüyor.

02-04-DSCF1008 Genel kabul görmüş başka birşeyse ne kadar domuzun varsa o kadar hanım alabiliyorsun. Domuz çok önemli burada, bir statü göstergesi. Benim anlamadığım da ne sütü var ne yünü. Bir de kırk yılın başında et yiyorlar, olunca da küçük bir parça et bütün aileye bir hafta yetiyormuş.

Arada verdiğimiz molalarda papualı trekking ekibi hemen bir türkü tutturuyor, ne hakkında şarkı söylüyorsunuz dediğimde, dağdan indik ovaya, nehri geçtik buradan geldik buraya gidiyoruz gibi o anı anlatan sözleri olduğunu öğreniyorum.

mesela burası patika, arada evlerin arasından geçiyoruz, hayvanlar geçmesin diye çitler var

bir eve bir kilise düşüyor sanki, kilise pırıl pırıl zengin. Koloniciliğin ilk kuralı insanların dinin değiştirmek bir eve bir kilise düşüyor sanki, kilise pırıl pırıl zengin. Koloniciliğin ilk kuralı insanların dinin değiştirmek

Güzel manzaraların ardından Sykosimo köyüne ulaşıyoruz. Bu köyde bir sürü çocuk var, bir de boş okul binasını görünce bir faydamız olsun diye ingilizce öğretmeye çalışıyoruz. Çocuklar nasıl utangaç kıyamam onlara. Bildiğim kadarıyla iyi bir eğitim almıyorlar burada 😦

16-22-DSCF1127

17-25-DSCF1155

yaslilar gelenekselken gencler modern giyiniyor

19-29-DSCF1165

Bizim çinliler iki tane domuz ısmarlamış yürüyüş boyunca domuzlar bizimle geliyor. Akşama iki domuzcuk geleneksel yöntemle (ok yay) öldürülerek yine geleneksel olarak pişirildi. Taşları ateşle iyice ısıtılıp arasına yapraklara sarılmış etleri ve patatesleri koydular, buna yer fırını (earth oven) deniyormuş. Çinliler etleri yerken biz ve papualılar patatesleri yiyoruz.

ok yay, gostermelik domuz avi

Earth oven- dunya firini

Earth oven- yer firini

Earth oven

Gece yine papua trekking ekibinin şarkılarını dinliyoruz, o kadar güzel ki…Kaydettim, ileride bir video yapacağım belki…

Son gün uzun bir yürüyüşün ardından nehri köprüyle geçtikten sonra asfalt yola ulaşıyoruz. Yolun başında bir tane dolmuş şansımıza bizi bekliyor, Wamena’ya dönüyoruz.

Bir adet hac ve fonda bir köyü

Bir adet hac ve fonda bir köy

Yolda karşılaştığımız bir aile

Güzelim Baliem vadisi hoscakal

Trekkingin bize maliyeti ;

Rehberlik ücreti yiyecekler, konaklama hersey dahıl 2 gece 3 gün için kişibaşı 90$ oldu.Köylerde konaklama için direk köylülere para verdik kişi başı 10$.  Wamenaya kendimiz uçtuk, oteli kendimiz ödedik bunlar sadece trekking maliyetleri. Burası pek ucuz biryer değil.

Benzer bir trekking yapmak isterseniz tur şirketinin sahibi Mac ile irtibata geçebilirsiniz ama dedigim gibi biz tam bir tur almadık aynı fiyatı beklememek lazım.

trekpapua@gmail.com, info@papuatravels.com, Skype : wasage3, Facebook: Trek Papua

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Baliem Vadisi-Papua içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Baliem Vadisi, Papua

1. Derya Gedikli dedi ki:

Seni severek takip ediyorum… Bol sans , dunyanin her yerinde bi Nestle var Papua sahil – beklenmedik bi durum olursa haber et ; belki bi arkadas buluruz 🙂
    Sevgiler,
    Kuzen Derya( Sezen hala nin kizi )

2. 1a1e dedi ki:

Derya kuzen, ne kadar sevindim beni okumana ! Güzel mesajın için çok çok teşekkür ederim, umarım ihtiyacımız olmaz ama böyle birşeyi bilmek ne güzel! Gelince en kısa zamanda görüşmek üzere, sevgiler tüm aileye 🙂