Wamena, Papua

Batı Papua’nın kalbinin attığı Wamena’ya kısa bir uçak yolculuğu sonrası iniyoruz. Etrafı 3000 metreye kadar yükselen dağlarla kaplı Baliem vadisine kurulmuş bir kent Wamena. 9000 senedir tarım yapıldığı söylenen bu vadiyi batılılar henüz 1938’de keşfetmiş! Buraya yol yok, burada gördüğümüz modern hayata dair herşey uçakla, helikopterle taşınmış, arabalar, motorsikletler, buzdolabı, tv gibi…

wamena havaalani

Ertesi gün buraya yakın bir köyde Baliem Vadisi festivali başlayacağı için küçük havaalanında telaşlı bir kalabalık var, o sırada gözüme entresan saçlı bir adam takılıyor. Hemen muhabbeti açıyorum, şansıma ingilizce konuşuyor! Türk olduğumu söyleyince, daha önce Türk bir gruba rehberlik yaptığını hatta tanıdığının adının Murat olduğunu söylüyor! Hayda..tesadüfün böylesi, internette Papua ile ilgili araştırma yaparken rastladığım Varuna gezgin Murat Fıçıcı’dan başkası olamaz diyorum ! Dünya küçük. O sırada ilker çantamızı bulmuş gelmiş, biz çoktan muhabbeti koyultmuşuz Wandius ile.

1407456994393

ortada bizim rehber Wandius ve merakli bir papuali.

Rehberlik yapacağı grup uçaktan çıkmayınca sağolsun bize otelimizin yolunu gösteriyor, telefonunu alıyoruz, ertesi günkü festivalde görüşmek üzere ayrılıyoruz. Otel rezervasyonunu telefonda endonezyaca yaptığımız düşünülürse (ilker’in üstün performansı) bir odamız olduğu için çok şanslıyız, derdimizi anlatabilmişiz, bir de malum festival dönemi heryer ful çekiyor.

bizim otelin olduğu cadde, hemen sağ taraftaki yeşillk yer havaalanı

bizim otelin olduğu cadde, hemen sol taraftaki yeşillk yer havaalanı

Hemen şehri keşfetmeye çıkıyoruz, birkaç tane paralel cadde ve onları kesen sokaklar. Nasıl anlatmalı bilemiyorum şehrin bir orjinalliği var, hem sanki bir kaç gün önce kurulmuş gibi hem de çok eski gibi.

wamena`dan görüntüler

Göze ilk çarpan şeylerden bir tanesi Jayapura’da olduğu gibi burada da herkesin betel nut denilen şeyden çiğnemesi. Fasulye gibi birşeyi betel nuta batırıp ağızlarına atıyorlar, herkeslerin dişler kırmızı. Çok da kafa yapan bir şey değil, belki iki saat çiğnedikten sonra hafif bir uyuşma oluyormuş. Sigara olayı da hat safada, çoluk çocuk yaşlı kadın erkek…

dolmuşta betel nut çiğneyen bir adam

Otelde tanıştığımız italyan çocukla akşam yemeğe çıkıyoruz, bir süredir buralarda olduğu için bize tecrübelerini aktarıyor, 9 günlük bir trekking yapmış ateşle konuşan insanların yaşadığı köylere gitmiş. Bizim o kadar vaktimiz yok ama çok heyecanlanıyoruz trekking için.

Ertesi gün tangur tungur becaka (bisikletli taksi) binip tıkış tıkış pazar yerine gidiyoruz, oradan da bemo’ya(dolmuş) binip festivalin olduğu Wosilimo köyüne. Açıkçası burada gördüğüm herşeyde bir orjinallik var, nereye kime bakacağımı şaşırıyorum, başka bir dünya.

becak

becak`ı biraz da ilker sürüyor, çocukla yerleri değişiyorlar :)

becak`ı biraz da ilker sürüyor, çocukla yerleri değişiyorlar 🙂

bemo kaptani

bemo`dan manzaralar

Üç gün boyunca bu festivale geliyoruz, hergün farklı kabileleri görüyoruz, bol bol fotoğraf çekiyoruz. Gösteriler arasında savaş sahneleri, domuz yarışmaları gibi konular var. Bu bölgede yaşayan ana kabile daniler, yali ve lani kabileleri ise danilerin farklı kolları. Birbirilerinden ayrılan en büyük özellik erkeklerin taktığı kotekalar. Koteka bir çeşit kurutulmuş sebzeden yapılmış penis koruyucu. İnce uzun yada sağa sola bükülmüş, yada daha kısa olmak üzere farklı kotekalar var. Kadınlar ise orkid lifinden yapılmış kısa etekler giyiyor ve kafalarından geçirdikleri oldukça dayanıklı file çantalar takıyorlar. Bu çantalarında bazen çocuk bazen domuz bazen de patates filan taşıyorlar. Festival giriş ücreti günlük 13$, artık son gün indirim yaptırıp tek kişi ödüyoruz.

erkekler ve uzun kotekalari

Dani kabilesi, Baliem Vadisi festivali

15-39-DSCF0575

papualı kadınların çantaları omuzlarından aşağı sarkan bir hırka gibi

çocuk kaçırma üzerine kurulu kabile kavgası sahnesi. genelde domuz, çocuk kaçırma gibi konulardan kavga çıkıyor

domuz yarışmasından

ben de ok atma yarışmasına katıldım, diablo`daki performansım burada olmadı

neyseki ilker yarışmada başarılı oldu, hediyeleri kabul ederken

Şehirde yaşayan Papualılar basit işlerle uğraşıyor, dükkanı olan papualı nerdeyse yok, bakkaldır, lokantadır oteldir hatta Papua sanatlarının satıldığı dükkanlar bile üzücü bir şekilde endonezyalıların.

wamena pazari

Wamena’da kalıp yakın köylere günlük geziler yapmak mümkün. Mumyaları olan köyler falan var ama biz görmedik yaşayan insanlarla ilgilendik.

Geceleri şehirde pek hayat yok, öyle çok ortalıkta dolanmak pek iyi bir fikir değil, aydınlatma oldukça zayıf.

Konaklama
Eğer festival zamanı gelmezseniz mutlaka çat kapı bir otel bulabilirsiniz. Buralarda konfor aramayın. Biz bulabildiğimiz en ucuzunda kaldık, Hotel maharani, 35$ 2 kisilik oda+kahvalti. Gayet temizdi. Kahvaltısı vardı hatta odada tv bile vardı. Yalnız duşu yok, dizime gelen yerde bir musluğu vardı, tas ile soğuk duş yapmak mümkün 🙂

Hotel maharani,

Diğer bildiğim oteller ise pahalıdan ucuza:

Baliem Pilamo (en iyisi)
Rannu Jaya
Hotel Srikandi
Nayak

Yeme içme
İlk iki otelin lokantası var diye hatırlıyorum, onun dışında etrafta daha hesaplı endonezya lokantaları var, biz sürekli Pilamo otelin sırasındaki bir tanesine takıldık.

wamena daki lokantanin menusu

Ulaşım
Trigana air ile Jayapura-Wamena tek yön uçuşlar 100$. Wamena’da heryere yürümek mümkün, yada becaklara binip papualı kardeşlerimize ekonomi sağlamak en güzeli. Etraftaki köylere de 1 $ gibi bir ücrete bemoyla gidiliyor.

Wamena’nin yeri ayrı, Moğolistan Dalanzagad’da yakaladığım tadı yakaladım burada. Yine çok yazmışım, trekking mevzusunu sonra anlatırım.

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Wamena-Papua içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

10 Responses to Wamena, Papua

1. ismetors dedi ki:

Büyük bir heyecan içinde okudum. Süper, sayenizde oralarda derin bir nefas alıyorum.

Kabile ile birlikte çektiğiniz fotoğrafta İlker’in arkasındaki yerli bizim metrobüs manzalarını aratmamış. İlker ucuz atlatmış :))))))

• 1a1e dedi ki:

Teşekkürler ismetcim, burası hakkaten çok orjinal bir yer, birgün belki dalış a raja ampata gider sonra bu kabilelerde gezdiririm sizi kontaklarım var. Çok öpüyorum, sevgiler!

2. dinçer dökümcü dedi ki:

süpersiniz çok güzel yazı, içlerinde 2-3 fotoğraf varki, harika…

3. asiye coşkun dedi ki:

Harika!!! yazdıklarınızı okudukça yerimde duramaz oluyorum, neyseki Nisan ayında Nepal yolculuğum var 🙂 yazı ve fotoğraflar çok çok güzel. Yolunuz açık olsun

4. Anonim dedi ki:

Greetings from Papua, wamena, Baliem valley!

5. samet dedi ki:

Yazma hususunda hızlanmanız ne güzel, zevkle keyifle okuyoruz, sizinle geziyoruz. Durmak yok, yola devam;)

• 1a1e dedi ki:

Çok teşekkürler, gezerken bir taraftan da yazma işini bir türlü beceremiyorum! Böyle yorumlar gelince de gaza geliyorum 😉

6. Gülçin Süngül dedi ki:

Çok güzel. Tek tek anlattıklarına çok teşekkür ederim. Bende Baliem Valley i görmek sabırsızlanıyorum. Sizden bilgi almak istiyorum. Ben şubat 2016 da Wemane Papua ya gidebilmek için planlıyorum. Ancak tek başıma olacak arkadaşlarım gelmiyor! Wemane ye gidersem sorun olmaz mı? Bana yardım ederseniz sevinirim. Yanıtınızı beklerim!

• 1a1e dedi ki:

Merhaba Gülçin Wamena oldukca farklı bir tecrube. Kesınlıkle tavsiye etmekle birlikte cok turistik biryer olmadıgını soyleyebilirim bu sebeple de bazı servsilere ulasmak cok kolay degil. Turlar ise internetten oldukca pahalı bu sebeple butce problemı varsa oraya gidip tur ayarlamak mantıklı. Tur için de baska insanlar bulmak iyi oluyor yoksa tek kişi pahalı olabilir. Buraya gelmenin genel sebebi wamena cevresindeki koylere gitmek ve baliem vadisindekı koyler arasında trekking yapmak olarak dusunulebilir bir de agustostaki festival zamanı gitseniz bir taşla iki kuş vurmuş olursunuz. Aksamları tek basına dolasmanızı tavsiye etmem onun dısında tek basına gitmenin sorun olacagını sanmıyorum. Papua kategorisindeki yazılarımı okuyup açıkta kalan bir sorunuz olursa cevaplamaktan memnunluk duyarım. Selamlar!