Jayapura & Sentani, Papua

Papua dolmuşu `bemo` da güzelim saçlı bir papualı hanım

En sonunda Papua’ya ayak basıyoruz! İlk durağımız adanın başkenti Jayapura. Sokakta papualılar durdurup elimizi sıkıp adamıza hoş geldiniz diyor, yanımızdan geçen arabalar bazen korna çalıyor. Etrafta bizden başka hiç turist görmüyoruz. Şehir merkezinde yürürken hatırı sayılır Endonezyalı bir nüfus ve gelişmiş bir kent çıkıyor karşımıza.

hemen şehrin bittiği yerde çılgın tepeler başlıyor

Arada yükselen ormanlarla kaplı çılgın tepeleri gördükçe herhangi bir Endonezya adasında olmadığımı kendime hatırlatıyorum.

`Mal Jayapura`, dünyanın neresinde gidersek gidelim karşımıza bitiveriyor AVM`ler..

Surat jalan (seyahat izni):

İlk iş emniyete gidiyoruz, adanın derinliklerinde seyahat edebilmek için surat jalan belgesinden alıyoruz. Memurlar sempatik, sorunsuz, para istedikleri yazsa da internette herhangi bir şey istemiyorlar, Türkiye’den birşey var mi diyorlar nerede gezer! Pasaport ve vize sayfalarının kopyası ile 2 foto gerekiyor belge için.

Bu belge neden gerekiyor? Papua’da gizliden özgürlük savaşı verildiği için buralara seyahat edecekleri devlet kontrol ediyor, gazeteci gibi görünmemekte fayda var. Jayapura, Raja Ampat hatta Wamena gibi merkezi yerlede gerekmiyor.

Buralarda yapılabilecek şeyler;

Hamadi pazari,  Jayapura

Hamadi pazari, Jayapura

Otantik el yapımı ahşap maskeler, totemler vb. için Hamadi pazarı. Eğer Wamena’ya gidecekseniz hiç gerek yok, buradan almaya, Endonezyalılardan almak yerine direk sanatkar Papualılar`dan almak daha mantıklı).

Sentani gölü

Sentani gölü kocaman bir göl, sadece arabayla geçerken gördük, sanırım burada kayık turudur yürüyüştür vs. yapılıyor.

Harlem plajı, White sands plajı

Biz plaj yada göllere gitmedik, amacımız direk adanın içine gitmekti, açıkçası fiyat performans olarak Endonezya`dan sonra çok anlamlı gelmedi.

Jayapura, Papua`da bir cami

Jayapura sehir merkezi

Jayapura merkezdeki çer çöp içindeki bir nehir :(

Jayapura merkezdeki çer çöp içindeki bir nehir 😦

Jayapura limani

Sağlık

eczaneden aldığımız doğal bir sinek kovar, kokusu hiç de fena değil

eczaneden aldığımız doğal bir sinek kovar, kokusu hiç de fena değil, her derde deva öksürükten kas ağrısına

Burası ilaçlara karşı dirençli sıtma bölgesi, bu sebeple uzun kollu giyinip sprey kullanmak gerekli. Adanın içleriyse yüksek rakımlı olduğu için sorun yok. Sıtma ilaçları yan etkileriyle ünlü, yan etkisi olmayan bir çeşidi oldukça pahalı ve zaten Endonezya’da satılmıyor bile.Biz doxycycline diye bir antibiyotik kullandık, bir süre sonra vücudumdaki tüm iyi bakterileri de öldürüldüğü için fena oldum ilacı bıraktım. Bu ilaçların ne kadar önleyici olduğu tartışma konusu olduğundan çok da tavsiye edemiyorum.

Konaklama
Burada havaalanı Sentani’de. Dolayısıyla burayı geçiş amaçlı kullanacaksanız Jayapura’da kalmaya gerek yok. Sentani’de havaalanından yürüme mesafesinde pek çok otel var. Biz bunu bilmediğimiz için Jayapura’da bir otelden yer ayarlamıştık. Günün sonunda ayarladığımız otel googlemaps te yanlış işaretli olduğu için ne orada ne burada, Abepura diye ikisinin ortasında bir yerde çıktı 🙂 Papua’da fiyatlar direk arttı tabi. Wamena’dan dönüşte ise Sentani’de kaldık.
Hotel matos: Jalan raya abepura, fiyatı 445 bin rupi
Otel Ratna Manuggal, Sentani 330bin rupi

Ulaşım
Papua adasına Makassar’dan uçakla geçtik (lion air, tek yön 150-100$ arasıydı), Makassar’a ise Labuan Bajo’ dan pelni gemisiyle geçmiştik. Direk Jakarta’dan da Jayapura’ya uçabilirsiniz. Pelni gemisi yolculuğu bir senelik gezimizin açık ara en kötü koşullardaki yolculuğuydu. 20’ser dolar ucuza getirmek için ikinci sınıf yerine avam sınıfından bilet aldık. (LB-Makassar 2.sınıf 425, normal 175 bin rupi) Hesaba katmadığınız ramazan ayı sonu oluşuydu, oturacak değil ayakta duracak yer yoktu. Gemiye hınca hınç kalabalıkta 2 saatte zor bindik, az daha düşüyordum gemiyle limanın arasından, görevli çocuk tuttu da düşmedim denize. 20 küsur saati geminin güvertesinde demir zeminde yerde geçirdik. Gece serin gündüz ise cehennem sıcağı. Birinde tuvalete gittim, en az 82 kişinin üstüne basarak, hadi pisliğini geçtim, dönüşte kayboldum bir türlü yukarı çıkan merdivenleri bulamadım bir saat. Bir ara yürüyecek yer olmadığı için bir kuyruğa girdim, meğer bilet gösterenlere pilav veriyorlarmış. Şansa bak yanımda bilet de yoktu. Çok zavallı bir anımdır. Bu gemi yolculuğu sizi korkutmasın eminim normalde çok iyidir.

Sentani ve çevresineki ulaşımda ise taksiler oldukça pahalı. Sentani’den Abepura’ya 150 bin tuttu. Büyük bavulunuz yoksa şehiriçi ulaşım için bizdeki dolmuşa karşılık gelen bemo ‘lar oldukça pratik. Nereye gittikleri yanlarında kapılarında yazıyor.

papua dolmusu `bemo`

Terminal entrop_şehir merkezi 3 bin rupi
Entrop _ abepura 4bin rupi
Sentani-expo 5bin rupi

Yeme içme
Heryerde Endonezya lokantası ve sokak stantları var yemek açısından hiç sorun yok, yiyecekler pahalı değil, Endonezya gibi, bir öğün 2.5-4$ arası.

Ekstra bilgi Endonezya Papuasından Papua Yeni gine’ye (PNG) geçiş
İlk hedefimiz bu tarafa geçmekti. PNG Jakarta konsolosluğuna attığım maile gelen cevap Türk vatandaşlarına vize vermedikleri yönünde oldu ?!? Ankara’dan alınıyordur eminim ama bazen yurtdışından başvurunca arza çıkabiliyor. Sonra Yeni gine adasında biraz daha kim kime dum duma bir ortam olacağı için Jayapura’dan vize alma şansım olduğunu öğrendim. Buradan Vanimo’ya (PNG) kara yoluyla geçişte sorun olmadığını biliyordum, ancak sonrasında gitmek istediğimiz Sepik river veya Mount Hagen’a geçiş için çok fazla para harcamamız gerekiyordu. Bu sebepten PNG’ye geçmedik, eminim harika bir yer, ama kısmet…

Baliem vadisi trekkinginden

Baliem vadisi trekkinginden yakisikli papuali arkadaslar

Papua gezimizin asıl sebebi Wamena, Baliem Vadisi festivali ve köylerde yaptığımız trekking bir sonraki yazıda…

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Jayapura-Papua içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.