Ream beach, Sihanoukville, Kamboçya

Burası plajı ve denizi olan herhangi bir sayfiye yeri. Anlatacaklarım bu yerden ve zamandan öte, burada tanışma şansı yakaladığım Marco’nun başından geçenler ile ilgili. Marco ve kardeşi bundan 30 sene önce her türlü kimlikten sıyrılıp sadece kendileri olabilecekleri bir yer aramaya başlamışlar. Marco’nun kendinden kaçma gibi bir motivasyonu olmamış, Italya’da film endüstrisinde güzel bir işi, yolunda bir hayatı varmış. İyi hoş demiş ama içindeki merakı bastıramamış. Tüm geçmişimden ve onun getirdiği tanıdıklardan ve her türlü modern tecrübeden sadeleşebilir miyim, ben sadece ben olabilir miyim? Beni bu şekilde kabul edecek bir yaşam bulabilir miyim?

Marco, Ilker ve ben

Marco, Ilker ve ben

Bu soruların peşinde Papua yeni Gine’ye (PNG) gitmişler. Daha önce çok az modern insanla temasa geçmiş bir kabileyi bulmuşlar. Bunun için lokal insanlardan oluşan bir keşif ekibiyle anlaşmışlar, 10 gün ormanın içinde yürümüşler ve tahmini bölgeye ulaşmışlar. Keşif ekibi o ormanın uğursuz olduğuna inandığı için hemen geri dönmüş ve yanlarında erzaklarıyla ikisi kalakalmışlar. İnanamazsınız burada 6 ay geçirmişler.

PNG`de bir volkan foto: NASA Goddard Photo and Video

Yerlilerle çok yavaş bir biçimde temas başlamış, yerliler önce gelip uzaktan bakmışlar, sonra biraz daha yaklaşmışlar, daha sonraları onlara hediyeler vermişler ve yavaş yavaş dostluklarını kazanmışlar. Buradaki kabileler ağaçlarda yaşıyormuş, tarım falan yok, bildiğiniz jungle ortamı. Yani orman kanunları geçiyor. Bir ailenin başka kabiledeki diğer bir aileyle kan davası var misal, aileden birisi hastalanınca yada ölünce diğer ailedeki kadının cadı olduğuna ve bu hastalığı onun musallat ettiğine inanıp kadını durduk yere öldürmek filan normal şeyler. Vahşi gelebilir ama bu şekil yaşıyorlar, inanıyorlar. Günümüzün modern insanın savaş adı altında birbirini toplu katletmesinden daha ilkel değil.

Neyse, bir gün ormanın içinden gelen davul sesleriyle uyanmışlar. Meraklanıp bakınca davet edilmişler, oldukça uzun bir yürüyüş sonrası bir tepeye çıkmışlar. Meğer yerliler bu tepedeki düzlüğe bir klübe inşaa etmişler, onun kutlamasıymış. 2-3 gün yenmiş içilmiş şarkılar söylenmiş, herkes orada uyumuş uyanmış. İnsanların giyimleri ve makyajları da ayrıca inanılmazmış, iki kardeş sürekli birbirlerini cimcirip, oha bu gerçek lan deyip durmuşlar. Örnek olsun diye internetten bulduğum bir foto paylaşıyorum,

fotograf : Christopher Michel

Bu kabileden sonra 2’şer ay kaldıkları 4-5 farklı PNG adası ve kabileleri olmuş. Son olarak Solomon adalarına bağlı ama en uzak bir köşesindeki Tikopia adasına konumlanmışlar. Bu adaya bugün bile toplu taşımayla ulaşmanın tek yolu 6 ayda bir uğrayan devlet tedarik gemisi. Yani giderseniz en az 6 ay kalıyorsunuz!

Haritada Tikopia adası

Haritada Tikopia adası, kırmızı nokta

Tabi böyle ellerini kollarını sallayarak gidilmiyormuş, öncesinde o kabilenin reisiyle bir şekilde iletişime geçilip izin alıyorlarmış. Tikopia halkı Solomon devletinin teklifine karşılık para kullanmayı tercih etmemiş, herşey takas usluymuş. Burada kendilerine ağaçtan bir ev yapmışlar ve kabileye katılmışlar. Ne zaman yeni bir yere yerleşseler, ilk bir ay kabileye çok bağımlı oluyorlar bebek gibi herşeyi sıfırdan öğreniyorlarmış daha sonra kotarıyorlarmış. 8)

Aylar geçmiş buraya iyice alışmışlar. Birgün kendi aralarında konuşup hayatlarının geri kalanını orada, Trikopia’da geçirmeye bile karar vermişler. O zaman herşey değişti diyor Marco, geçici olan insan davranışı ile kalıcı olan arasında çok fark var diye ekliyor. Bu arada 6 ay geçiyor ve bir sonraki devlet tedarik gemisi geliyor. Aile ve arkadaşlardan onlar için gelen mektupların en üstünde bir de Solomon göçmen bürosundan mektup var, ülkedeki vizelerinin dolduğu, derhal terk etmeleri gerektiği yazıyor. Bu esnada Solomon devleti ile Tikopia adası arasında adanın oraya bağlı olması konusunda anlaşmazlıklar var…Marco ve kardeşi bu anlaşmazlıkların üstüne bir de kendileri ilave olup adalıları zor durumda bırakmak istemiyor ve derhal toplanıp bir hüzünle, aynı gemiyle dönüyorlar.

Çok alakasız olacak ama  Solomon adalarında yaşayan Malanezyalıların %10`u hem siyah bir tene hem de sarışın saçlara sahip! Avrupa’daki sarışın geninden tamamen bağımsız olarak bu bölge de sarı saçlar farklı olarak evrimleşmiş, TYRP1 geninden gelmekteymiş.

Peki Reambeach`de ne yaptık ne ettik;

Biz oradayken Khmer yeni yılıydı. Yakınımızdaki bir pagodadaki dua ve kutlamaları görme şansımız oldu, şaşalı değil oldukça sakindi, dualar edildi, yemekler yendi, rahipler üstümüze çiçek yaprakları attı.

ream4

Khmer yeni yıl kutlamaları

Khmer yeni yıl kutlamaları

Sihanoukville yeni yıl sebebiyle yerli turistler ve ekspatlarca dolmuş taşmış olacağından oradan uzakta kalmayı tercih ettik. Ream beach guesthouse bir koya kurulu sakin bir yer. Bu guesthouse`u işleten Marco, bir kaç sene evvel  kazak eşiyle beraber iki çocuklarını bir yıllığına okuldan almış ve dünya turuna çıkmış. Yolculuğun ortalarında kader onları bu pansiyonu işletmeye itmiş. Şimdi hanım ve çocuklar Italya’da Marco ise Kamboçya’da. Bu cennetten çıkmış pansiyonla ilgili “kendi altın kafesimi yarattım, hiçbiryere kıpırdayamıyorum” diyor. Burası çok ucuz bir yer değil gecesi 15$, menudeki yemekler pahalı ama yerel yemek isterseniz mutfaktaki teyzeler pişiriyor, çok daha hesaplı oluyor.

Ream beach guesthouse

Ream beach guesthouse

ream7

Marco bu gezi boyunca tanıştığım en enteresan kişi oldu ve onu asla unutmayacağım. Bu gezide bütçe ayarlayıp Papua Yeni Gine`ye gitmemiz epey zor, Solomon adası Tikopia ise en az 9 aylık bir proje yani şuanda ütopik bir hayal. Ama ileride ne olacağını bilemeyiz, ne demiş canım Joe Strummer; “the future is unwritten”.

ream2

Reklamlar

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Ream Beach içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Ream beach, Sihanoukville, Kamboçya

  1. Buket dedi ki:

    sahane hikaye Lale’cim. En olmaz denen sey, icinde olup alisinca normal geliyor insana. Bu mantikla gitsek oralara varoluruz orada da gibi geldi bana simdi 🙂

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s