Phong Nha, Vietnam

gulecinsanDünyanın bilinen en büyük mağarası Son Doong’un burada olduğunu duyunca hemen gidilecek yerler arasına koymuştuk. Meğer mağaranın 2015 dahil ziyaretçi listesi dolu olduğu gibi giriş ücreti de sadece 3.500$’mış! 2014’de sadece 220 kişi kabul edilen mağaraya bu sene ilk giren de Abu Dabi prensi olmuş.

Phong Nha

Bize dönecek olursak, dünyanın en büyük mağarasını göremedik. Bununla beraber Phong Nha-Ke Bang milli parkında harika mağaralar gördük, Ho Chi Minh trail de motor sürdük çamurlara saplandık, kaybolduk ve hiçliğin ortasına açılmış `pub with cold beer`isimli garip yeri uzun denemelerin ardından bulabildik.

milli park

Mağaralar
Karst katmanlarının deniz seviyesinin üstüne çıkması ve daha sonra yağmur sularıyla çatlaması sonucu oluşmuşlar. Bu kireçtaşı oluşumlarına Asya’da çokça rastlanıyor; Çin, Laos, Vietnam, Malezya Filipinler… Her yerde bu oluşumları görebilirsiniz ama Vietnam’ın bu bölgesindeki mağaralar oldukça ihtişamlı.

Phong Nha mağarası:

Phong Nha cave
Savaş zamanı hastane ve lojistik amaçlı kullanılmış. Geceleri nehir üzerinde köprü kurularak mühimmatlar karşıya geçiriliyormuş, gündüzleri köprü parçaları mağarada gizleniyormuş. Mağara girişinde abd bombardımanlarının izini hala görmek mümkün. Buraya ulaşmak için 250bin VND (12.5$) tekne kiralanıyor, tekne 14 kişilik, ne kadar çok kişi olursa o kadar ucuza geliyor. Ayrıca giriş ücreti 40bin VND (2$).Tekneyle yapılan 10-15 dklık yolculuk sonrası mağaraya giriliyor.

Yani efendim mağaranın içinden nehir akıyor, içeri tekneyle girince motoru kapatıyorlar kürek çekiliyor. 1,5 km boyunca nehirin içinde mağarada ilerleyebiliyorsunuz. Ötesi ziyarete açık olmamakla birlikte, 7.7 km gidiyormuş.

Phong Nha caveTekneden inip mağarayı keşfetmek mümkün; sütunlar, sarkıt ve dikitler göz kamaştırıcı. Mağaranın derinliklerinde bir de ortama yayılan müzik yayını var. Öldük de cennete mi geldik diyorum. Kendimi fight clubdaki mağaranın içindeki penguen gibi hissediyorum.

Cennet mağarası (paradise cave, Thien Duong)

paradise cave2005’de keşfedilmiş, dünyanın en güzel mağaralarından birisi olarak kabul ediliyormuş. Mağaraya girmek için önce 1.5 km yürünüyor , isteyen için ücrete tabi elektrikli servis aracı var. Araca binseniz de daha sonra 500 basamak merdiven çıkıp akabinde içeride 100-200 basamak merdiven iniyorsunuz. Insanlar rahat gezsin diye ahşaptan 1 kmlik bir yol yapılmış, meraklısı için ise 3.5 km içeri giren ayrı bir tur satın almak mümkün, bu turun sonunda 200 mt. yüksekten içeri süzülen güneş ışıklarını görmek mümkünmüş. Buraya ulaşımı motorla sağladık, mağaraya giriş ücreti 120bin VND (6$).

Karanlık mağara (Dark Cave):

magaraya giden nehir

Eğer tek bir mağaraya gidecekseniz buna gidin. Mağara gezmekten çok keşfetme durumu var. Bütün eşyalarınızı girişteki dolaplara bırakıyorsunuz. Tek ihtiyacınız olan mayo, bende o da yoktu ama girişte birşeyler ayarladılar. Size can yeleği ve su geçirmez fenerli bir kask veriyorlar. Kanoyla masmavi bir nehrin içinden mağaranın girişine giriliyor. Sonra mağaranın içinde bir çatlaktan yürüyüş başlıyor, dize kadar çamura girmeli çıkmalı vıcık vıcık ve karanlık bir yürüyüş. Tek gördüğünüz kafanızdaki fenerin aydınlattığı nokta. Daha sonra bir boşluğa çıkış ve ışıkları kapatıp çamur savaşı! Temizlenmek için mağaranın içindeki nehirde karanliga yüzdükten sonra bir daireyi tamamlayıp başladığımız yere dönüyoruz. Mağaradaki tek grup bizdik ve sabah erken saatte gittik, şiddetle tavsiye ederim !
Buraya ulaşımı yine motorla sağladık, guide ücreti , kano, ekipmanlar  ve giriş ücreti icin toplam 10$ verdik, guide ücreti 6 kişi için odeniyor, 5-6 kişi olmakta fayda var zira guidesiz giriş yasak.

Ulaşım
Trenle geldiğimiz Dong Hoi’den Phong Nha’ya hostelin ücretli servisiyle geçtik (6$), daha önce irtibat kurup kendinizi aldırabilirsiniz, biz durumdan habersiz şansımıza başkalarına katıldık.

Konaklama
Phong Nha uykulu bir kasaba, milli parka yakın olduğundan ve sakinliğinden burada kaldık. İlk gün Easy Tiger hostelde 4 kişilik odada (kişibaşı 7.5$), daha sonra aynı paraya ama özel odalı hemen 5 mt yakındaki hoa Phuong diye bir otelde kaldık. Bu arada kasabanın dışında çiftlik ortamında kalmak isterseniz Phong Nha farmstayde kalabilirsiniz, rezervasyonu epey önceden yaptırmak gerekli zira çok popüler. Biraz daha pahalı ve yaş ortalaması yüksek burada, havuzu filan var.

Motor kiralama
Günlük 150bin VND (7$) etrafı keşfetmenin en özgür ve ucuz yolu, diğer durumda turlara katılmak gerekli. Aşağıda gördüğünüz milli park rotasını motorla gidip büyük bir daire yapıp altını üstüne getirmenizi tavsiye ederim.

Phong Nha map (2)

Motor bozulursa korkmayın bütün Vietnamlılar motordan çok iyi anlıyor ve hemen yardıma koşuyor!

herkestamirci

Benzin deseniz her köşe başı ve ucuz, böyle süper şeker benziciler var.

Phong Nha 2

Alış veriş, yeme içme
Kasabada çeşitli lokantalar var, bol bol Pho içtik, batı yemeği için ise Easy Tiger’a gidilebilir, happy hour`da bir bira alana bir bira bedava. Küçük bakkallar var her yerde ama fiyatları bilmiyorsanız biraz şişiriyorlar.

pub
Macera olsun derseniz motor kiralayıp pub with cold beer’a gidebilirsiniz. Easy tigerda verilen haritada işaretli. Define adası misali mekana tam vardık derken, motorları karşıda bırakıp nehiri geçmemiz gerekiyor. Dereyi geçerken paçaları sıvayan ben:

dereyi geçerken paçaları sıvayan ben

Mekanın adı soğuk biralı meyhane, gerçekten burada bir cok yerin aksine biranızı buzla soğutmak yerine soğuk içebiliyorsunuz. Ayrıca taze tavuk yemek mümkün, yalnız servisi 2 saat sürüyor zira mekana vardığınızda yiyeceğiniz tavuk hala yaşıyor.

DSCF5612 (2)

Bu arada adamlar birayı epey keyifle içiyorlar!

Buradan sonra güneye inmeye devam, Hue ve sonrasında Hoi An bizi bekliyor…

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Phong Nha içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

6 Responses to Phong Nha, Vietnam

1. Necip Turaman dedi ki:

Çok iyi gittikçe üslubun mükemmelleşti devamı haftaya çizgi roman kıvamında izliyorum daha keyiflisi çocukken okuduğum bin bir romandı ama o çizgiye yaklaşıyorsun😆😆😆😆😆

• 1a1e dedi ki:

Aman abi 🙂 körler sağırlar birbirini ağırlar diycem ama sen ikisi de değilsin! Senden daha çok okuyan birisini tanımadım ! Güzel yorumun için teşekkürler!

2. canavar1961 dedi ki:

Teşekkürler , güzel gözlü kız 🙂 .Biliyorsun benim hayalimi gerçekleştiriyorsun , en güzeli de kendilerini medeni olarak sınıflandırıp beton kafeslerin içinde tıkılı doğadan kopuk yaşayanların yerine böyle hala doğa ile iç içe olan yerleri dolaştıkça daha da çok seviniyorum. Az da olsa hala bir umudum var , ama o enerjiyi bulabilirmiyim bilmiyorum . Benim hayalimde iskocyada eski kaleler ( elbet geleneksel kıyafet ile 😀 😀 ) ve irlanda kırsalı da var 😉 bir köşesinde olsun akıl defterinin . Gezdikçe ve kendi gözünle gördükçe … yaşarsın , hoşça kal hep güzelliklerle kal .. can

• 1a1e dedi ki:

İrlanda çok enteresan olmalı, sizi ne tutuyor ki oraya gitmekten! Muhteşem bir yeşil olmalı orada sizi bekleyen. Bizim suanki turumuzda Avrupa yok ,olsaydı harika fikir bence! Teşekkürler …ben de İzlanda yı çok merak ediyorum ama bir şekilde saklıyorum orayı..enerji bir gün kendi kendine gelmeyecek inanın o yüzden beklemeyin ve zaman kaybetmeyin… önümüz yaz çok güzel olur oralar 🙂 sevgiler!

3. Anonim dedi ki:

Gözde-kemal- can jr.-dinçer-dilvin-ismet bizde topladık. hepimiz sizi öpüyoruuz… selamlar..

• 1a1e dedi ki:

Ne kadar çok sevindim bizi anmanıza !!! :)))) özledim!!! Neler kaynattınız acaba magnum buluşması olmuş ! Herkesi tek tek öpüyorum!!!!