Vientiane, Laos

Mekong nehrinde gün batımı, karşı taraf Tayland

Vientiane 210 binlik nüfusuyla kuşkusuz güneydoğu asyanın en sakin başkenti. Tayland’dan birisi taş atsa herhalde mekong nehri üzerinden sekip başkentlerine gelir, insan başkenti biraz içeri yapar öyle değil mi!

Laos’a geçer geçmez göze çarpan ilk izlenimler; bozulan yollar, iyice yavaşlayan yaşam tarzı ve lao etekleri!

Laos etekleri, lise öğrencileri

Laos etekleri (uzun versiyon normalde daha kisa), lise öğrencileri

Burada devlette çalışan yada devlet dairesine işi düşen kadınlardan, okul öğrencilerine, hatta gelinlere kadar herkes bu etekleri giymek zorundaymış. Etek güzel ama mecburiyet olunca ne desem yalan!

Wat Xieng Nyeun, Vientiane

1545’de Lan Xang,”million elephants” Krallığının (bugünün Laos’u) başkentliğini yapmaya başlamış, 1828’de Siyam (bugünün Tayland’ı) egemenliğine girmiş daha sonra Fransa korumasına girmesiyle tekrar Laos’un başkenti olmuş. Laos 1953’de bağımsızlığını kazanmış, hala devam eden komünist hükümet ise 1975’de kurulmuş. Zaten bu coğrafyadaki ülkelerin ortak kaderi 50`lerde kolonize güçlerden kazanılan bağımsızlık, sonra amerikan işgali, 75’den sonra ise kurulan komünist tek partili rejimler.

Şehirdeki görülecek yerler bir günde tamamlanabilir ama biz Vietnam vizesi alabilmek için bir hafta kaldık. Peki alabildik mi? Hayır! Bu başka bir yazının konusu…

Pha That Luang

Ülkenin sembolü, en önemli dinsel yapısı. Bu bir stupa, yani türbe gibi, din büyüklerinden birisinin küllerinin üzerine inşaa edilmiş. Giriş 5000 kip (0.6$). Hemen bu yapının yanında iki tapınak var, Wat That Luang Neua ve Wat That Luang Tai. Bu arada bu bölgeye bisikletle geldik, şehirdeki en ucuz ulaşım bisiklet yoksa tuktukcuların insafına kaldınız.

Wat That Luang Neua

Wat That Luang Tai

Merkezden buraya gelirken geçtiğimiz garip bir yapı ise Lane Xang caddesi üzerindeki Patuxai (Zafer kapısı) oldu. Amerikalıların havaalanı yapın diye verdiği parayla dalga geçer gibi Fransız Arc de Triomphe özentisi bir kapı yapmışlar. Uzaktan yine güzel yakından bir felaket.

Patuxai

Patuxai

Benim için en etkileyici yer ise Cope center oldu.

Cope Center önüneki bomba artıklarından yapılmış heykel

1964-1973 yılları arasında Laos’a Abd tarafindan 2 milyon ton bomba atılmış. Gizli bir savaş yürütmüşler, yıllarca bombalamayı yalanlamışlar, amaç Laos’tan Vietnam’a yapılacak yardımları kesmek. Bombalama dediğimiz de 9 yıl boyunca her 8 dk.da bir operasyon! Kıyaslama, 2.dünya savaşında Avrupa’da tüm taraflara atılan toplamı 2.2 milyon ton. Bombaların %30’u patlamamış ve bugün hala her yıl ortalama 100’e yakın kişi bu bombaların kazayla patlaması sonucu hayatını kaybediyor yada sakatlanıyor. İşin kötüsü bu bombalar ve atıkları metal olduğu için yoksul halk tarafından bir nimet olarak görülüyor, özelikle çocuklar metal detektörlerle toplayıp kilosunu 3-5 kuruştan satmaya çalışıyor.

Cope Center, protez bacaklar

Cope center sakat kalan insanların protez kol bacak ihtiyaçlarından, insanların bu bombalar hakkında bilgilendirilmesine çeşitli misyonları olan bir yer. Sürekli belgesel gösteren bir cep sineması var. Ziyaret ücretsiz, mutlaka gidilip görülesi ve destek amaçlı bütçeye göre hediyelik eşya alınası bir yer. Çıkışta göz yaşları içinde pek çok batılı görmek mümkün. Amerikalı olsam ekstra kötü hissederdim kendimi herhalde.

Vientiane’de bulduğumuz İstanbul restaurant bir hafta boyunca evimiz oldu, sabah türk kahvaltısıyla başlayan akşam kebapla biten günlerimiz harikaydı. Lokanta sahipleri İdris abi ve Songül ablayla bol bol sohbet ettik yeri geldi müşteri basınca mutfağa girdik garsonluk yaptık ! Bir gün sağolsunlar bizi piknik yapmaya Buddha park’a götürdüler.

Istanbul restaurant turk kahvaltisi :)

Istanbul restaurant turk kahvaltisi 🙂

Buddha Park, Vientiane

Buddha park budist ve hindu öğeler taşıyan çeşit çeşit heykellerin olduğu bir park. 1958 gibi yakın bir tarihte yapılmamış olsa ülkedeki en önemli tarih miraslarından birisi olurdu herhalde.

yani kısacası yer gök budha burada (malkovich malkovich)

Budha parkta hayatımda gördüğüm en orjinal canlıyı gördüm, sanki ağaç dallarından oluşmuş gibiydi.

hayatımda gördüğüm en orjinal canlı

hayatımda gördüğüm en orjinal canlı

Son olarak ulusal müzeye gittik, taş devrinden günümüze tarihi anlatan, kültür hakkında bilgi edinmek için fena değildi.Son bölüm ful komünist propagandaya ayrılmış bol fotoğraflı, bazı açıklamalar sadece laoca ve fransızca.

araç trafiğine kapalı sahil yolu

Bu şehirde yapılacak en iyi şeyi söylemek gerekirse beer lao eşliğinde mekong kıyısında gün batımı. Bütün şehir burada toplanıyor, iki ayrı grup dans ederek spor yapıyor (küçük bir ücretle herkes katılabiliyormuş). Pazar kuruluyor, bisikletçiler yürüyüşçüler çoluk çombalak şenlik yeri.

bir sosyalist ülke geleneği olarak alanlarda toplu halde spor

Az daha ikametgahı Vientiane’e aldıracaktık ki tekrar yollara düştük…İstikamet Vang Vieng üzerinden Luang Parabang…

Reklamlar

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Vientiane içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s