Everest rotasında yürüyüş, Nepal

Himalayalar, Nepal soldan saga beyaz tepeler: Everest, Lhotse, Ama Dablam

Sagarmatha, bilinen ismiyle Everest, dünyanın en yüksek dağı. Kim dediyse doğru demiş ” Everest, bir oda dolusu güzel hatunun arasında şişman çirkin bir adam gibi”. 🙂 Yukarıdaki fotoğrafta soldan sağa ilk beyaz dağ Everest, sigara tüttürür gibi duran Lhotse, en sağdaki karizmatik dağ ise Ama Dablam. Benim favorim Ama Dablam oldu 🙂 Aynı yürüyüşte dünyanın en yüksek 5 dağından ilk üçünü (Everest, Lhotse, Makalu) görme şansımız oldu. Bu manzara karşısında karışık duygular içindeyim… Karşımızdaki dağlar o kadar görkemli, o kadar yaşlı, o kadar görmüş geçirmiş ve dahası görecek ki karşılarında kendimizi ufak hissedecek kadar bir kütlemiz bile yok. Daha önce gördüğümüz ve görebileceğimiz herşeyden daha yüksekler !

Hayatımdaki doğru düzgün ilk trekkingi Everest rotasında yaptığımı söylemeliyim. Kendimi gerçekten çok şanslı hissediyorum, bu ilk dalışını kızıldenizde yapmak gibi birşey. Yalnız şunun altını çizmek lazım Everest base camp yürüyüşü atla deve bir şey değil kesinlikle. Her yaştan insanın yaptığı 12-16 gün süren bir yürüyüşten bahsediyoruz. 70`li yaşlarda insanlar bile yürüyorlardı 🙂 Bununla beraber irtifa hastalığını ve belirtilerini kesinlikle hafife almamak gerekli. Yürüyüşte tanıştığımız ve 6 hafta bölgede gönüllü doktor olarak çalışmış bir çocuk günde 2 kişiyi helikopterle aşağı indirdiklerini ve geldiklerinden beri bir kaç ölümün olduğunu anlattı. Bazı insanlar gruptan geri kalmamak ahengi bozmamak için kendilerini çok zorluyor ve belirtileri dikkate almıyormuş…

Bazı hazırlıklar

Lukla airport, Nepal

Everest rotasında yürümek için yaptığımız ilk şey Katmandu`dan Lukla`ya uçak bileti almak oldu. Uçak bileti biraz el yaksa da (gidiş geliş 330 $) tek yönü 6 günde yürünebilen ve yolu olmayan bu dağ köyüne gitmenin en makul yolu bu oldu. Lukla havaalanı dünyanın en tehlikeli havaalanlarından bir tanesi olarak kabul ediliyor. Bu rotada çalışan uçaklar minik pervaneli cinsten ve radarları filan yok. Gerçek pilotları görüyorsunuz herşey manuel …

Katmandu-Lukla uçağı

Uçak bazen öyle bir sallanıyor ki sanki kağıttan bir uçağa binmişsiniz gibi 🙂 En riskli kısım ise Lukla`ya iniş, daha önceki kazalar pistin önünün bir anda bulutla kapanması ve uçağın pisti ıskalaması sonucu olmuş. Bununla beraber kaza oranı çok düşük, otobüsten bin kat güvenli diyebiliriz 🙂 Hava daha sakin olduğu için genellikle uçuşta günün ilk uçaklarını tercih etmek öneriliyor.

Katmandudaki diğer hazırlıklarımız ve trekking maliyetleri aşağıdaki gibi oldu;

TİMS permit – Nepalde trekking yapacak herkesin alması gerekiyor – 20 $

Sagarmatha ulusal parkına giriş izni – 30 $

Eldiven bere – 5 $

Yürüyüş için stick/button – 4 $

Su matarası – 4 $

Harita – 2 $

Soğuk için içlik – 20 $

Yüksek irtifa hastalığına karşı ilaç- diomox -2 $ (kullanmadık)

Su arıtma tableti – 1 $ (kullanmadık)

6 günde 70 km yürüdük, Porter (eşyaları taşıtmak için yardımcı) yada yol göstermesi için guide almadık. Eşyalarımızı Katmandu`daki otelin emanetine verdik ve mümkün olan en hafif şekilde yola çıktık. Dağda adambaşı günlük yeme içme ve konaklama maliyetimiz 20$ oldu. Burada genel kural kalacak yer için para vermiyorsunuz; kahvaltı ve akşam yemeğini o evde yeme sözü veriyorsunuz. Her gece kaynamış su aldık, ısınmak için mataranın icinde uyku tulumunun içine koyduk ertesi gün de içtik. Mümkün oldukça çöp çıkarmamak gerekiyor çünkü teoride pet şişeler vs serpalar tarafından Luklaya indirilip uçakla katmanduya götürülmesi gerekiyor. Bu arada bizim çıktığımız irtifalar hiç de soğuk değildi (tenboche hariç) .Kaldığımız yerlerde basit bir döşek yastık ve battaniye veriyorlardı, uyku tulumumuzun da olması büyük rahatlık sağladı.

Yolda güzel arkadaşlarımız oldu, hiç hastalanmadık ve sadece bir kere kaybolduk.

Himalayalar ve Yaklar

Dağ köylerinin arasında araba yolu yok her şey yürüyerek sırtta veya yak sırtında taşınıyor. Kadın çocuk demeden herkesin sırtında mutlaka birşeyler oluyor, buradaki hayat asla kolay bir hayat değil. Bununla beraber dünyanın en güzel manzaraları her zaman gözlerinin önünde. Buranın insanı çoğunlukla serpalardan oluşuyor, tibetliler ile nepalliler arasında bir halk. Dünyadaki pek çok insanın tersine parayla pulla kafayı yememişler, çoğu zaman tok gönüllüler ve son derece yardımseverler. Şanslı olanlar trekkingcilere konaklama yeme içme hizmeti veriyor, İngilizce bilenler Guide, diğerleri de porter olarak çalışıyor.Çok ağır yükler taşıyorlar bazen trekkingcilerin eşyalarını bazen de uçakla luklaya gelen her türlü malzemeyi yukarı köylere taşıyorlar. Bizim gibi backpackerlar ekonomik olması için genellikle ne porter ne de Guide tutuyor ama bu insanların işinin olması için birilerinin onları tutması çok güzel. Porterlara en insaflı davranan japonlardı, genellikle 2-3 kişiye bir porter düşerken Japonlar da kişi başına bir porter düşüyordu.

porter olarak calisan yasli bir serpa

Yolda tanıştığımız 60 yasındaki bir porter  30 kg taşıyordu. Taşımak derken 10 kusur gün boyunca 3000-5000mt yükseklikte bir iniş bir çıkış öyle düz yolda taşımak değil. İnsanın içi burkuluyor. Bir manzara daha; 20li yaşlarda bir kaç batılı genç bütün eşyalarını başka bir yaşlı portera yüklemiş son derece hızlı koşar adımlarla yürüyor, adamcağız da kan ter içinde bunlara yetişmeye çalışıyor. böyle tiplemeleri Allah’a havale ediyorum.

Bu arada yolda on numara bir guidela tanıştık, hoş sohbet güler yüzlü ve çok bilgili, eğer olur da buralara gelmek isterseniz emaili : mingmashp@hotmail.com

Detayları merak edenler için Trekking günlüğüm:

22 Kasım

pır pır ucak

Pırpır uçağımız bir saat rötarla 7.45te kalktı, uçağın tekerlerinin dönmesiyle havalanması 20 saniye sürdü. 8.45 te Lukla`ya (2800 mt) indik. 10 buçukta yürümeye başladık, Lukla çıkışında izin kağıtlarını kontol ettiler, bütün yol boyunca 4-5 kere kontrol oldu.

Bir saatlik öğle yemeği molası sonrası 2 buçukta konaklayacağımız yer olan Phakding`e (2500 mt) ulaştık. Buraya yakın bir tepenin üstüne kurulu 500 yıllık bir budist manastırı var, eşyaları kalacağımız guesthouse`a bırakıp buraya çıktık.

Thulo Gumela Budist tapınağı

Saat 4 gibi çocuk budistlerin ayinini yakaladı,çanaklar,borazanlar…

evinde kaldığımız serpa ailesi

Daha sonra kaldığımız eve döndük, harika yemeklerin ardından 8 buçuk gibi sızmışız.

23 kasım

8 buçukta yola düştük, ufak bir çay molası sonrası 12`de muhteşem bir köprü manzarası eşliğinde güneş altında jorsale`de öğle yemeği yedik.

jorsale

Daha sonra insanın içini titreten yükseklikteki bir köprüden  geçtik.

kopruler, himalayalar

Namcheye çıkarken bir nokta var, ilk defa ağaçlar arasından Everest burada yüzünü gösteriyor. (mandalina satan teyzelerden ve genelde mola vermiş kişilerden buraya geldiğinizi anlayabilirsiniz).

Bugün bittiğim gün oldu, Namcheye 4 gibi ulaştık ama çıkıştaki yokuş yükselen irtifaya bağlı azalan oksijenle birleşince kombo oldu. Ama mükafat harika… solunuzda uçurum, uzakta bir dağda donmuş bilmem kaç kmlik bir şelale, sisler arasında beliren Namche Bazaar(3440 mt)…

Namche yolu, solda donmus selale az biraz gorunuyor

Namche Bazaar girisi

24 aralık

Bugün namche etrafında aklimatizasyon yürüyüşleri yaptık.

Namche`ye yukaridan bakis

Everest view hotel çıkıp sarımsak çorbası içtik. Yazmayı unuttum sarımsak çorbası yükseklik hastalığına iyi geliyor. Yolda bol bol dal bat yiyip bu çorbadan içiliyor (Dal bat mercimek ve pilav).

Everest manzarası çok güzeldi. Hava oldukça açık şansımıza hersey çok net 🙂

25 kasım

Khumbu vadisi

8.40`ta namcheden ayrıldık. 12`de köprüyü geçmeden öğle molası verdik. 400mt inip 900mt yükseldik. İnsana en çok koyan şey deli gibi yokuş inip daha sonra iki kat yokuş çıkmak. 4`e dogru tengbocheye (3867 mt) ulaştık. Burada manzarayı içimize çekiyorduk ki Türkçe konuşmalar duyduk. Celal ve Teoman abiye burada tanıştık!

Tengboche budist manastiri

Tengboche de muhteşem bir Budist manastırı var. Her gün gün batımı ve gün doğumunda ayin oluyor. Herşeyden uzakta tütsü bulutlarının içinde, hayatımda dinlemediğim enstrümanları dinliyorum. Taşa oturduğumun farkında değilim Budist bir abi bana minderlerin yolunu gösteriyor.bu arada budistlerde, inişe geçen dağcı yada trekkingcilerden hediye olduğunu tahmin ettiğimiz, son moda spor ayakkabı ve çoraplar var. Çok şeker görünüyor bordo çarşaflarının altında 🙂

Bir taraftan everestin üzerindeki gün batımını kaçırmamak için ayin bitmeden kaçıyoruz .Günün perdesi Dünya’nın en yüksek noktasında kapanıyor. Bu manzara karşısında sadece gülümsüyoruz 🙂

Solda Everest, sagda Lhotse

Tengboche bizim için son nokta, burdan sonra dönüşe başlıyoruz. Base kampa gitmeyi hedeflememiştik, amacımız everesti yakından görmekti. Bitiş çizgisi için değil yolun kendisi için yollara düştük en başta.

Bu gece ilk defa yüksekliğe bağlı basım ağrıyor (çalıyor) gece pek uyuyamıyorum.oteldeki açılıp kapanan kapılardan öksürenlerden anladığım kadarıyla pek çok kişi rahat uyumuyor . Ah o baş ağrısı olmasa ne fotoğraf çekilirdi yattığım yerden görüyorum, gökyüzü yere düşmüş.

26 kasım

Burada arkadaşlara veda ediyoruz biz dönüşe geçiyoruz. Sabah 9a doğru Tenbocheden yola çıkıyoruz Namche`de öğle molası yapıyoruz. Bugün ölümcül bir yürüyüş var yine ama aşağı indikçe oksijen artıyor, benim baş ağrısı kayboluyor !

Kaybolmak derken 🙂

Seçtiğimiz yanlış bir yol sonucu aşağıdan değil yukarıdan giden bir patikaya çıkıyoruz. nehrin sesi giderek uzaklaşıyor tek hatırladığımız nehrin yanında olmamız gerektiği… hava da kararmaya başladığı için ufak çaplı bir yusuf yusuf yaşıyoruz. En az yarım saat tırmanıyoruz, geri dönmek için fazla ilerlediğimiz için artık en kötü bir köy buluruz o da olmadı uyku tulumlarıyla bir yere kıvrılırız diyorum içimden… derken yavaş yavaş patika inişe geçiyor ve bizi diğer bildiğimiz patikayla birleştiriyor. Hava zifiri karanlık olmak üzereyken Jorsale`ye geliyoruz ve kafamızı bir çatının altına sokunca derin bir nefes alıyoruz ! Oksijeni hissediyorum içimde 🙂 himalayaların içinden çıkan nehrin şıkırtısıyla uyumak çok güzel.

27 kasım

Son gün, 6 buçuk saat yürüyoruz. Her zamanki gibi inişler çıkışlar…Tengboche`de tanıştığımız Teoman ve Celal abiyle sohbet ederek yürüdüğümüz için zaman nasıl geçti anlamıyorum. İyi haber, Lukla`da kaldığımız yerde sıcak su var! bir haftadır ilk defa yıkanıyoruz, mutlu son 🙂

Ertesi gün sabah uçağıyla Katmandu`ya dönüyoruz. Buralara bir daha gelme şansımız olur mu bilmiyorum, ama Nepal`e tekrar gelip anapurna tarafında trekking yapmayı çok isterim…

🙂

About 1a1e

a female homo sapien, named after a flower, resident of planet Earth.
Bu yazı Everest rotasinda yuruyus içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

5 Responses to Everest rotasında yürüyüş, Nepal

1. Buket dedi ki:

Insanin cani Nepal ceker mi durduk yere? hah iste cekermis 🙂 Hos okurken pek guzel de benim gozum yemezdi rehbersiz onca dagi tepeyi asmayi, helal olsun diyorum 🙂

• 1a1e dedi ki:

Buketcim senin gözün timsahlı nehrin yanında tek başına kamp yapmayı yiyor da bunu mu yemiyor ! Yemezler şekerim !

2. Anonim dedi ki:

Merhaba everest gezisi planlıyoruz. Dağdaki maliyetler hakkında biraz daha bilgi verebilir misiniz ? (kalacak yerler, elektrik, internet, yiyecek vs? )

• 1a1e dedi ki:

Merhaba, yol üstünde pek cok kalacak yer çıkıyor karşınıza, kalmak için de ücret istemiyorlar. Sadece akşam yemeği ve kahvaltıyı orada yapmanız onlar için yeterli, öğün başına da 3-5 dolar arasıydı, yemekler güzel .elektrik saat başına ücretli, o şekilde şarj edebilirsiniz.internet var ama paraliydi, sıcak su da aynı şekilde. Yalnız nepal’deki son durumlar fiyatları ve herşeyi etkilemiş olabilir, yakın zamanda orada olan birilerinden bilgi almak faydalı olur diye düşünüyorum.

3. Semih dedi ki:

Everest gezisi için en uygun zamanı soyleyebilir misin? Ocak sonu- Şubat başı gitmeyi düşünüyorum. Ayrıca herhangi bir sağlık belgesi istiyolarmı everest ana camp için?